Maksud Ayat : ... pada hari ini telah Ku-sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-redhai Islam itu menjadi agama bagimu... (Surah al-Maaidah : 3)
Photobucket

Sambutan Hari AIDS Sedunia 2008

Isnin, Disember 01, 2008


Tanggal 1 Disember 2008 merupakan ulang tahun ke-20 sambutan Hari AIDS Sedunia yang mula diperkenalkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 1988. Konsep Hari AIDS Sedunia bermula pada 1988 dengan Sidang Kemuncak Menteri-Menteri Kesihatan Sedunia untuk Program Pencegahan AIDS. Semenjak tahun itu, Hari AIDS Sedunia disambut di seluruh dunia dengan membawa slogan dan tema yang berbeza hampir setiap tahun. Tema yang berbeza-beza diberikan WHO adalah berkaitan dengan kumpulan sasaran dan hala tuju tertentu dalam usaha menentang penularan HIV dan AIDS bagi tahun tersebut.

Untuk tahun ini, ‘kepemimpinan’ dipilih sebagai tema sambutan kerana telah terbukti bahawa komitmen yang baik dan berterusan oleh pemimpin amatlah penting bagi memastikan kejayaan sesuatu usaha menangani masalah tertentu, terutama sekali dalam aspek menangani wabak HIV/AIDS. Kepemimpinan yang baik datang dari pemimpin yang berani bertindak, inovatif, berwawasan dan sanggup bertahan dalam menghadapi rintangan dan cabaran yang mendatang.

Dalam aspek HIV/AIDS, kepemimpinan amat penting dan perlu ada di setiap peringkat iaitu peringkat keluarga, masyarakat, negara dan antarabangsa. Tema sambutan ini diharap dapat membantu menggalakkan usaha kepemimpinan serta melahirkan jaguh menentang AIDS di setiap sektor dan peringkat masyarakat di Malaysia dan juga di peringkat antarabangsa.

Ini dapat dilihat melalui aktiviti-aktiviti sambutan yang telah dirancang dan dilaksanakan di seluruh Malaysia.

Aktiviti :

Seperti tahun-tahun sebelumnya, kempen sambutan Hari AIDS Sedunia 2008 tertumpu kepada aktiviti-aktiviti yang dapat memberi kesedaran kepada masyarakat. Antara aktiviti-aktiviti yang telah dirancang sempena kempen sambutan Hari AIDS Sedunia tahun ini ialah :




  • Sambutan Hari AIDS Sedunia Peringkat Kebangsaan dan Negeri.

  • Seminar berkaitan Kepemimpinan di peringkat agensi kerajaan, badan bukan kerajaan dan individu dalam menangani HIV/AIDS.

  • Larian AIDS oleh Persatuan Pegawai Penerangan (Pelajaran Kesihatan) dengan kerjasama Kelab PROSTAR Malaysia.

  • Aktiviti pendidikan kesihatan di kemudahan kesihatan dan hospital kerajaan.

  • Aktiviti pendidikan kesihatan melalui media massa.

Maklumat lanjut : Sila klik

0 comments:

Catat Ulasan

Koleksi Kuliah Online

Soal jawab agama Online

Allah

Photobucket

Muhammad

Photobucket

About This Blog

“Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala. (An-Nisa'i : ayat 10)”

Wadi Arbain

Wadi Arbain

Kembali Dari Ardil Kinanah

Kembali Dari Ardil Kinanah

Jaulah Ke Semenanjung Sinai

Jaulah Ke Semenanjung Sinai

Doa Hari Sukan SK. Besout 4

Doa Hari Sukan SK. Besout 4

Ceramah Maulid SK. Besout 4

Ceramah Maulid SK. Besout 4

Kelas Tasmik

Kelas Tasmik

Our Blogger Templates

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP